Anak Pendidik Darul Iman Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam

KISAH BAPA,ANAK DAN MURAI

Pada suatu petang,seorang tua bersama anak mudanya yang baru menamatkan pengajian tinggi duduk berbual-bual di halaman sambil memerhatikan keadaan di sekeliling mereka.

Tiba-tiba seekor burung murai hinggap di pokok ranting yg berhampiran.Si ayah lalu menuding jari ke arah burung murai sambil bertanya,"Nak,apakah benda itu..??"

"Burung murai."jawab si anak.

Si ayah mengangguk-angguk, namun sejurus kemudian mengulangi lagi soalan yg sama.

Si anak menyangkakan si ayah kurang mendengar jawapannya tadi lalu menjawab dengan sedikit kuat, "Itu burung murai, ayah!"

Tetapi sejurus kemudian si ayah bertanya lagi soalan yg sama. Si anak berasa agak keliru dan sedikit runsing dgn soalan yg sama diulang-ulang,lalu menjawap dengan lebih kuat,"Burung murai!!"

Si ayah terdiam seketika.Namun tidak lama kemudian bertanyakan lagi soalan yg sama sehingga si anak hilang sabar dan menjawab dgn nada yg hendak tidak melayan si ayah,"muurai lah ayah....".

Tetapi agak mengejutkan si anak,apabila si ayah ingin lagi bertanyakan soalan yg sama. Dan kali ini si anak benar-benar hilang sabar dan marah.

"Ayah!!!Saya tidak tahu sama ada ayah paham atau tidak.Saya sudah memberikan jawapannya sebanyak lima kali. Apalagi yg ayah hendak saya katakan..??? Itu burung murai, burung murailah....",kata si anak dengan nadi yg sungguh marah.

Si ayah terus masuk ke dalam rumah meninggalkan si anak yg terpinga-pinga.Sebentar kemudian si ayah keluar dgn membawa satu benda di tangannya.Dia memberi benda itu kepada anaknya yg masih geram dan tertanya-tanya.Ianya diari lama.

"Cuba kau baca apa yg ayah tulis di dalam diari itu",pinta si ayah. Si anak akur dan membaca perenggan yg berikut:

"Hari ini aku di halaman rumah melayan karenah anakku yg genap berumr 5 thn.Tiba-tiba seekor murai hinggap di pohon berhampiran. Anakku terus menunjuk ke arah murai itu dan bertanya,"Itu apa ayah..??".Dan aku menjawab,"burung murai.."

Walau bagaimanapun,anakku terus bertanyakan soalan yg sama dan setiap kali aku menjawab dengan jawapan yg sama. Sehingga 25 kali anakku bertanya soalan yg sama,dan demi cinta serta sayangkannya aku terus menjawab utk memenuhi perasaan ingin tahunya. Aku berharap itu menjadi satu pendidikan yg berharga."

Setelah selesai menbaca perenggan tersebut,si anak mengangkat muka memandang wajah si ayah yg sayu.Si ayah dengan perlahan berkata,"Hari ini ayah baru bertanyakan soalan yg sama sebanyak lima kali,dan kau telah hilang sabar dan menjadi marah."

Pengajaran: Kasihilah ibu bapa kita selagi mereka masih hidup.. Doakan kesejahteraan mereka... Bimbing diri untuk jadi anak yang soleh..
0 Responses